Retur/Ångerrätt/Fraktvillkor/Betalningsvillkor


Information om utövandet av ångerrätten

1.1 Du har rätt att frånträda detta avtal utan att ange något skäl inom 14 dagar.

1.2 Ångerfristen löper ut 14 dagar efter

a) den då du eller någon tredje part, dock ej transportföretaget, som du anger, tar varan i fysisk besittning;
b) vid avtal om leverans av digitalt innehåll som inte levereras på ett fysiskt medium: den dag då avtalet ingicks;
c) vid avtal avseende flera varor som du beställt i en och samma beställning och som levereras var för sig: då du eller någon tredje part, dock ej transportföretaget, som du anger, tar den sista varan i fysisk besittning; eller
d) vid avtal avseende regelbundet återkommande leverans av varor under en viss tid: då du eller någon tredje part, dock ej transportföretaget, som du anger, tar den första varan i fysisk besittning.

1.3 Vill du utöva ångerrätten ska du upprätta en returanmälan genom att kontakta oss via mail eller telefon. 

1.4 För att du ska hinna utöva din ångerrätt i tid räcker det med att du sänder in ett meddelande (via mail/brev) om att du tänker utöva ångerrätten innan ångerfristen gått ut.
 

2. Verkan av utövad ångerrätt

2.1 Om du ångrar ditt köp och frånträder avtalet kommer vi att betala tillbaka alla betalningar vi fått från dig. Vi tar en returavgift på 99:-

2.2 Du ska återsända varan till oss utan onödigt dröjsmål efter den dag då du meddelat oss om ditt beslut att frånträda avtalet. 

2.3 Du är ansvarig endast för varornas minskade värde till följd av annan hantering än vad som är nödvändigt för att fastställa varornas art, egenskaper och funktion.

Ni kan läsa mer hos konsumentverket här: https://www.konsumentverket.se/konsumentratt-process/angerratt/
 

Reklamationsrätt

När du handlar hos oss har du alltid rätt att reklamera en vara som är felaktig, enligt konsumentköplagen.

Vad innebär reklamationsrätt?

Reklamationsrätten innebär att du som konsument har rätt att klaga på fel i en vara som du har köpt. I Sverige gäller reklamationsrätten i tre år från det att du tog emot varan. För att kunna utnyttja reklamationsrätten behöver du meddela oss om felet inom skälig tid efter att du upptäckt det. Att klaga inom två månader från att felet upptäckts anses alltid vara inom skälig tid. 

Vad räknas som fel?

En vara kan anses vara felaktig om:

  • Den är trasig, bristfällig eller fungerar dåligt.

  • Den inte stämmer överens med den information du fått vid köpet, till exempel fel färg eller storlek.

  • Den inte är anpassad för sitt vanliga ändamål, till exempel en regnjacka som inte tål vatten. 

Felet måste vara ursprungligt, det vill säga ha funnits redan när du tog emot varan, även om det visar sig först senare. Om du själv har orsakat felet genom felaktig användning eller vårdslöshet gäller inte reklamationsrätten.

Om varan är felaktig har du rätt att kräva att vi:

  • Åtgärdar felet, till exempel genom reparation.

  • Byter ut varan mot en ny, felfri vara.

  • Ger dig ett prisavdrag som motsvarar felet.

  • Häver köpet, vilket innebär att du får pengarna tillbaka och vi tar tillbaka varan. 

Vi har rätt att i första hand försöka åtgärda felet, till exempel genom reparation, om det kan göras inom skälig tid och utan kostnad för dig.

Så här gör du en reklamation

Om du upptäcker ett fel i en vara du köpt hos oss, kontakta vår kundtjänst så snart som möjligt. Beskriv felet och bifoga gärna bilder eller annan dokumentation som visar vad som är fel. Vi kommer att hantera din reklamation skyndsamt och i enlighet med gällande lagstiftning.

För mer information om dina rättigheter som konsument kan du besöka Konsumentverkets webbplats: https://www.konsumentverket.se/konsumentratt-process/reklamera-vara/

Leveransvillkor

1. Leveransdagen är den dag då produkten lämnas ut ifrån Smart campings lager. Risken för produkten övergår på kunden vid mottagandet av produkten. Leverans till kunden sker 1-5 dagar efter leveransdagen.

2. BSH Camping ombesörjer på begäran för kundens räkning transport, inklusive transportförsäkring och väljer lämpligast transportsätt.

3. I de fall kunden väljer att inte lösa ut beställd försändelse debiteras kunden kostnad för motsvarande frakt (tur och retur) samt hanteringsavgift på 300 kronor. 

4. Blir din produkt/försändelse skadad i transporten ber vi dig att anmäla händelsen till info@smartcamping.se

5. Föreligger speciella omständigheter kan de eventuellt anmälas senare. Underlåtelse att rapportera in fraktskada utanför tidsfristen kan resultera i att kostnaden för produkten inte ersätts av BSH Camping.

Betalningsvillkor

Säljaren kan kräva betalning för varan från det att den skickats från säljaren till köparen.

Om köparen använder kredit- eller betalkort för betalning kan säljaren reservera köpeskillingen på kortet vid beställning. Kortet debiteras samma dag som varan skickas.

Vid betalning med faktura utfärdas fakturan till köparen när varan skickas. Betalningsfristen framgår av fakturan och är minst 14 dagar från mottagandet.

Köpare under 18 år kan inte betala med efterföljande faktura

Returadress

Kunden ska skicka mail till oss och inte skicka tillbaka paketet oannonserat. Smart camping skickar ut all nödvändig information på mail vid avtal om retur och kunden mottar en QR-kod som kunden visar upp till närmsta Postnord-ombud, så sköter Postnord resten. 

Skulle det mot förmodan inte vara möjligt med retur på detta sätt, kan kunden skicka returen själv till:


BSH Camping AB
Tåstarpsgatan 11
51431 Tranemo
Sverige